Rozhovor pana Stanislava Floreše st.

28.02.2012 14:00
 
 
 
 
 
převzato z www.nasevalassko.info - mediální partner brumovských fotbalistek
 

Dobrý den, pane Bosáku,
sport je činnost, která zajímá velkou část lidské populace. Sport je krásný, dává lidem zábavu, vzbuzuje emoce, přináší radosti i zklamání. Pokusme se nyní společně nahlédnout do této oblasti života a podat našim čtenářům některé zajímavé informace. Vaše postřehy a poznatky budou pro návštěvníky našeho webu jistě zajímavé.
1.    Nejprve Vás požádám o krátké představení.
„Abych řekl pravdu, nevím, jak se představit – tak nabízím své webovky ( ZDE ) , tam je informací jistě dostatek.“

2.    Jak je v úvodu uvedeno, součástí sportu je hodně emocí. Můžete uvést příklad, kdy Vám komentování přineslo velkou radost či naopak velké dojetí nebo i slzičky?
„Radost mi přináší především hezký fotbal. A je jedno, jestli je to Liga Mistrů, mistrovství světa, nebo česká liga. Na slzičky a dojetí moc nejsem, komentování je moje práce  a musím zůstat nad věcí. Dojímat se mohou diváci a fanoušci, komentátoři ne.“

3.    Který sport (mimo vaše specializace) by Vás lákalo komentovat a který rozhodně ne? Lze dobře komentovat sport, který komentátora nebaví?
„Komentovat dobře něco, co vás nebaví, nejde. To se prostě pozná. V životě už jsem komentoval desítky sportů, z těch, co jsem nedělal, bne lákaly skoky na lyžích. Rozhodně bych netoužil po něčem takovém jako moderní gymnastika, akvabely, prostě umělecké sporty. A pak ještě zápas řecko-římský.“

4.    Jak snášíte při práci v cizině dlouhodobější odloučením od svých nejbližších, jaké vozíte dárky z cest?
„Dárků moc nevozím, jenom nějaké drobnosti, přece jenom mám při pracovních pobytech jiné starosti než létat po obchodech. Odloučení snáším velice dobře. Samota mi nevadí, naopak, dokážu si ji užít. Nejsem stýskavý typ.“


5.    Cesty letadlem jsou pro Vás nevyhnutelné. Máte z létání strach a co nějaký zajímavý zážitek z letadla?
„Letadla mám rád. I proto, že v nich dokážu hned usnout. Je to nejlepší možný způsob přepravy na delší vzdálenosti, nemám s nimi problém. Naštěstí jsem v nich doposud nezažil žádnou „zajímavou“ situaci, všechno probíhalo standardně, A to i při dlouhých letech do Koreje či Vancouveru. Pochopitelně nepočítám občasné zatoulání se zavazadel.“

6.    Po pracovním vytížení je nutný relax. Je pro Vás např. občasné příjemné posezení s kamarády u piva potřebné?
„Bytostně nutné.“

7.    Pokuste se, jako osoba dlouhodobě se pohybující okolo fotbalu, zhodnotit současný stav v naší kopané v oblastech reprezentace a vedení ČMFS? Jaký máte názor na úprk bývalého předsedy ČMFS z funkce? Jak hodnotíte výsledek nových voleb?
„Tohle není na rozhovor, nýbrž na referát. Takže krátce. Mládežnické reprezentace jdou správným směrem, áčko v herním projevu i dovednostech hráčů pokulhává. Ale jsme malá zem a nemůžeme čekat, že se každý rok objeví nový Nedvěd či Poborský. Je nutné dobře pracovat s mladými, kteří mohou být do dvou – tří let v dospělé reprezentaci. Darida, Chramosta, Přikryl, Krejčí, Kalas…. To, že Ivan Hašek předčasně opustil místo předsedy je škoda, ale lidsky ho docela chápu. Řekl bych, že toho na něj bylo moc. Každý měl pocit, že se objevil spasitel, který všechno vyřeší a on sám už nic dělat nemusí. Což nefunguje. A Ivan je určitě spíš trenér, než funkcionář. Současný předseda ? Miroslav Pelta sebou táhne cinklé jaro, ale na druhou stranu je to zkušený funkcionář. Jeho výhodou je, že se vždycky snaží domluvit. Ne za každou cenu zadupat soupeře do země.“   

8.    Máme podle Vás na to, mít v nejvyšší soutěži 16 celků s hráči, kteří mají odpovídající kvalitu? A jsou podle Vás platy některých našich „hvězd“ odpovídající?
„Můj názor je, že dvanáct týmů by bohatě stačilo. Platy jsou soukromá věc klubů. Otázkou je, jestli odpovídají výkonům, ale kluby jsou soukromé subjekty, kterým do toho nikdo nemůže mluvit.“

9.    Často slyšíme stížnosti (mnohdy oprávněné) na neobjektivitu rozhodčích. Kdo je podle Vás hlavní viník, rozhodčí nebo třeba i „schopní“ funkcionáři?
„V lize se situace výrazně zlepšila. I když se dělají chyby, jenže to všude na světe. My jen máme pocit, že to vždycky musí být nějak zařízeno…“

10.    Jako televizní komentátor se často dostanete do situace, kdy se musíte vyjádřit k rozhodnutí rozhodčích. Ověřujete si nějak znalost Pravidel kopané nebo vyzkoušel jste si někdy práci rozhodčího?
„Pravidla studuji průběžně, bez toho to nejde, patří to k profesi, ale rozhodcovskou profesi netoužím zkoušet.“

11.    Vaše hlášky při přenosech jsou vtipné a výstižné. Kde bere inspiraci, máte je dopředu připravené nebo Vás napadají až během fotbalového přenosu? Máte některou z nich ve zvláštní oblibě a pokud ano, která to je? Mě se kupř. strašně líbí "Úúúúúúú, to byl pane zákrok! Tak ten bych nepřál ani nejlepšímu příteli mé ženy!" Tu mě napadá, co Vám na tuto hlášku řekla doma Vaše paní?
„Připraveného není nic, vždy jde o improvizaci. Ale žádnou hlášku oblíbenou nemám, já je totiž hned zapomínám, v tom je moje paměť milosrdná. Moje žena na zmíněnou hlášku neříkala nic, neboť v té době ještě dávno nebyla mou ženou.“

12.    V této sezoně bylo kupodivu v Gambrinus lize dost utkání, která měla dobrou úroveň a padalo v nich hodně branek. Myslíte si, že je to trend, který bude pokračovat a přinese zlepšení úrovně naší nejvyšší soutěže?
„Přál bych si to, protože na dobrý fotbal budou chodit lidi, větší zájem budou mít i média. Většina trenérů si uvědomila, že i se slabším kádrem se dá hrát atraktivní fotbal – viz Příbram. A i majitelé pochopili, že spíše prodají šikovné technické hráče, než odkopávače míčů.“

13.    Někdy mám rozporuplné pocity z názorů tzv. odborníků na fotbal, ale i jiné sporty, hlavně z řad bývalých hráčů. Čtete je? Jak je hodnotíte?
„Ale jo,přečtu si je, ale vždycky to beru jako názor jednotlivce, ať už s ním souhlasím, nebo ne. Nic víc, nic míň.“

14.    Jak vidíte naše šance na ME a v kvalifikaci na MS?
„Skupina na ME dopadla nejlépe, jak to šlo. A průšvih nebyl ani los kvalifikační skupiny na MS. Na losy máme kliku. Ale jako to dopadne v létě to nevím, potkají se čtyři vyrovnané týmy a rozhodovat budou maličkosti, třeba jediný gól. Postupovat se bude na pět bodů.“

15.    Když jste na hřišti jako hráč, známá osobnost z televizní obrazovky, poutáte jistě pozornost jak hráčů, tak diváků. Jak působíte na své spoluhráče a třeba i protihráče -  jako “uklidňující faktor" nebo opačně, někdy i s tzv. blikanci?
„Na hřišti vám známý obličej nepomůže, spíše naopak. Leccos si poslechnu od diváků, kteří mají pocit, že je hrozná legrace moci si sprostě zařvat na toho ksichta, ale to mě nechává klidným. Spíš je mi jich líto. Pravidelně to bývají takoví ti nespokojenci, co nic nedokázali, nic neumějí a tak alespoň nadávají, jedno komu. Spoluhráči mě snad docela berou,taky jsem někdy i 25 let starší než oni. Snažím se jim poradit a oni to za mě oběhají.“

16.    Jeden z nejdynamičtěji se rozvíjejících sportů v poslední době je dívčí kopaná. Libí se Vám děvčata v kopačkách a jak by se Vám líbilo komentovat zápasy našich hráček třeba z MS?
„Mně se holky vždycky nejvíc líbily bez kopaček i dresů…Ale některé fotbalistky jsou fakt pěkné baby. A když budou hrát naše na MS, rád si zakomentuji…“

17.    Řekněte nám svůj oblíbený vtip z fotbalového prostředí.
„Tak to Vás zklamu, vtipy si nepamatuji, ani je vůbec neumím vyprávět. Snad tenhle – jsem rychlý.“

18.    Star Dance a zisk pomyslné „bronzové“ medaile. Jak na to vzpomínáte a jste ještě v kontaktu s taneční partnerkou?
„S Evou se vídáme, ale už jsem ukončil taneční kariéru. Jednou to stačilo. Vzpomínky jsou příjemné. Jednak jsme byli na bedně, druhak jsem potkal lidi z prostředí, kam bych se jinak vůbec nedostal. Prostě nový a jiný svět.“

19.    Moderujete nebo jste moderoval řadu skvělých pořadů. Které Vám daly nejvíce zabrat a jaké jste si naopak v pohodě užíval?
„Já si je užívám vlastně všechny, taková práce mě baví, proto jí dělám. Nejsem nervák, nervozita mě nedrtí. Hodně dobře se mi pracovalo s Markem Ebenem na Největším Čechovi. Velkou zkušeností byl i Fotbalista roku ve Stavovském divadle. Velká fuška byly olympiáda v Sydney, kdy jsme s Robertem Zárubou táhli devatenáctihodinové šichty ve studiu.“

20.    Jste populární. Vadí Vám to nebo je to pro vás příjemné? Využil jste někdy popularity ve svůj prospěch?
„Lhal bych, kdybych tvrdil, že není příjemné, když si někdo přijde pro autogram, nebo řekne, že se mu líbilo, jak jsme udělali to či ono. To bych byl pokrytec. Na druhou stranu, někdy si nemůžu úplně v klidu vypít pivo v hospodě, protože se u stolu zastaví postupně pět-šest lidí a každý se chce bavit o Spartě či Rosickém a na to už fakt nemám sílu a náladu. Ale vůbec nechodím na nějaké rauty, večírky a podobné akce, to pro mě není. Neměl bych tam co dělat a s kým se bavit. Svět celebrit je mi cizí. Známé jméno vám samozřejmě občas pomůže, ale zase máte někdy leccos dražší, protože si lidé myslí, v jakém nejsme balíku a že se na nás dá tudíž vydělat.“

21.    Zvládl byste uběhnout maraton, případně v jakém čase?
„Nevím, ale láká mě to. Zatím nejdelší výklus jsem absolvoval na 14 kilometrů, ale problém je, že na maratón musíte nějakou dobu trénovat. A já jsem rád, že si na běhání nebo na trénink najdu čas tak čtyřikrát do týdne –ale to je tak na hodinu. Je moc práce.“

22.    Jak při svém vytížení zvládáte ještě psaní knih, a že jich nebylo málo? Na kterou se můžeme dále těšit?
„Zvládám to těžko – na úkor spánku. Ale jde to. Další by měla být z Polska a Ukrajiny. Tedy doufám, jestli se dožiju…“

23.    Fotbal v Brumově oslavil v roce 2011 již 70 let od svého založení. Co byste brumovským fotbalistům vzkázal?
„Brumovským bych vzkázal tohle: chlapi, fotbal je hlavně zábava, tak to tak berte. Už takhle je na světě spousta potíží.“
 


Tak a jsme na konci. Věřím, že jste si dobře početli a že Vás odpovědi našeho hosta zaujali.
Na závěr chci ještě poděkovat panu Bosákovi za ochotu a přeji mu, aby při dalších sportovních akcích zažíval hlavně radostné chvíle. Děkuji také Dubinátorovi a Ivošovi Poláchovi, kteří mně několika otázkami přispěli k přípravě tohoto rozhovoru.


Připravil: Slávek Floreš, www.nasevalassko.info